Koncepcja prazy szkoły - plik do pobrania
SPIS TREŚCI
CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY
1. Wstęp.
2. Dane ogólne szkoły.
3. Historia szkoły.
4. Kadra szkoły.
5. Baza szkoły.
6. Misja szkoły
CELE SZKOŁY
1. Priorytety.
2. Główne cele.
MODEL ABSOLWENTA
PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY
1. Dydaktyka- wyniki egzaminów zewnętrznych.
2. Działalność opiekuńczo- wychowawcza szkoły.
3. Baza szkoły.
4. Organizacja i zarządzanie szkołą.
5. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
MONITORING REALIZACJI PLANU
DZIAŁAŃ
CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY
1. Wstęp.
Opracowanie niniejszej
koncepcji pracy Zespołu Szkolno- Gimnazjalnego im. Wincentego z Kielczy w
Kielczy zostało oparte na:
-obowiązującym prawie oświatowym,
-diagnozie sytuacji szkoły na początku roku 2012,
-opracowanych programach i projektach realizowanych w szkole,
-wnioskach zgłaszanych przez środowisko szkolne w trakcie Rad
Pedagogicznych, spotkań z rodzicami oraz uczniami.
W zakresie diagnozy stanu faktycznego na dzień 31.01.2012r.
analizie poddano:
-bazę i wyposażenie szkoły,
-zarządzanie szkołą,
-sytuację dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczą,
-współpracę ze środowiskiem lokalnym.
Przeprowadzona analiza miała na celu określenie obecnej sytuacji
szkoły oraz zaplanowanie w perspektywie 5- letniej działań, których realizacja
zapewni szkole sprawne funkcjonowanie, stabilny i systematyczny rozwój z
korzyścią dla uczniów, rodziców, pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych
szkoły oraz całego środowiska lokalnego.
Pięcioletnia koncepcja
rozwoju szkoły stanowić będzie również punkt odniesienia do określenia zadań do
realizacji w w/w zakresach, osób odpowiedzialnych i je realizujących, kryteriów
sukcesu w ramach planów rocznych. Na
zakończenie roku szkolnego będzie dokonywana ocena cząstkowa realizacji koncepcji,
zaś w roku 2018- podsumowanie i ocena całościowa realizacji planu.
Dane ogólne szkoły.
Zespół Szkolno-
Gimnazjalny im. Wincentego z Kielczy mieści się w Kielczy przy ulicy Szkolnej
1. Dyrektorem szkoły jest Pani mgr Gabriela Gosztyła. Organem prowadzącym
szkołę jest gmina Zawadzkie.
Szkoła dysponuje bardzo dobrymi warunkami, odpowiednim
wyposażeniem sal dydaktycznych (9), posiada wyposażoną salę komputerową (10
stanowisk komputerowych), tablice interaktywne, świetlicę i bibliotekę szkolną,
gabinet pedagoga szkolnego oraz gabinet terapii. Szkoła posiada również własny
obiekt sportowy- boisko wielofunkcyjne.
Historia szkoły.
Szkoła w Kielczy istniała
już na długo przed pruską reformą oświaty. O szkole można dowiedzieć się już z
rachunków parafialnych z 1700 roku- wówczas była to „Scholarika”- szkoła z
jednym nauczycielem. Mieściła się wówczas w drewnianym budynku wzniesionym na
miejscu dzisiejszej remizy strażackiej. Z późniejszych dokumentach z 1727 roku
wynika, że szkoła posiadała także sad, łąkę oraz pole. Dzieci zdobywały tutaj
wiedzę na temat prawd wiary, a także uczyły się pisać i liczyć. Uczniowie pochodzili z Kielczy, Zamościa oraz
Borowian.
Obowiązek szkolny wprowadzono dopiero w XIX wieku, a obejmował on
dzieci od 6. do 13. roku życia. Mimo nakładanych kar za absencję dzieci- nie
wysyłano ich do szkoły. Rodzice uważali, że w domu nauczą się o wiele więcej-
przede wszystkim praktycznych umiejętności, które przydadzą im się później przy
prowadzeniu gospodarstwa.
Po reformie oświaty okazało się, że „stara” szkoła nie pomieści
wszystkich dzieci objętych obowiązkiem szkolnym. Podjęto więc decyzję o
wybudowaniu nowej placówki. Do jej wybudowania bardzo przyczynił się ówczesny
proboszcz Franciszek Heissing oraz hrabia Andrzej Renard.
Nowy, drewniany budynek wzniesiono w 1828 roku na ziemiach
podarowanych przez parafię, w niewielkiej odległości od starej placówki.
Szkoła nadal posiadała status szkoły katolickiej, nadal też uczył
w niej jeden nauczyciel. Do 1848 roku był nim Martin Kampczyk, który udzielał
się również jako organista i kościelny.
Pierwszy murowany budynek postawiono 20 lat później. W szkole
mieściły się dwie sale lekcyjne oraz dwa mieszkania dla nauczycieli (pierwszymi
nauczycielami byli Karll Przybylla oraz Josef Felke).
Na przełomie XIX i XX wieku do szkoły uczęszczało 252 uczniów z
samej Kielczy, którzy tworzyli trzy klasy, 405 uczniów (5 klas) z Żędowic oraz
432 uczniów (następne 5 klas). Podział na oddziały obowiązywał wówczas dopiero
od 5 klasy. Funkcję kierownika szkoły sprawował Paul Gorzel. Lekcje religii
nadzorował ks. Józef Wajda, on też osobiście przygotowywał dzieci do I Komunii
Świętej.
Po 1933 roku władze nazistowskie zobligowały nauczycieli do tego,
by dzieci mówiły i uczyły się wyłącznie w języku niemieckim. Mówienie po polsku
lub gwarą było karane upomnieniem, a trzy upomnienia oznaczały odebranie
dodatku rodzinnego. W tym czasie obowiązek szkolny obejmował 8 lat nauki.
Następnym kierownikiem szkoły był Johann Sodzawiczny. Mieszkał
naprzeciwko szkoły (dzisiejszy ośrodek zdrowia), pełnił też funkcję organisty w
kościele. Jego następcą został Mälert, a nauczycielami byli Hoffer Stanislaus,
Kozioł, Gleicher i Kubish. Mieszkali oni wszyscy w domu nauczyciela naprzeciwko
cmentarza.
Nowi nauczyciele na teren powiatu zostali wysłani w 1945 roku
przez starostę strzeleckiego Zygmunta Nowaka oraz Ryzińskiego- przewodniczącego
ZNP (po powstaniu pierwszego w powiecie oddziału Związku Nauczycielstwa
Polskiego). Z 79 szkół, które funkcjonowały do II wojny światowej uruchomiono
jedynie 54, w tym także Szkołę Podstawową i Przedszkole w Kielczy.
Kierownikiem placówki został Michał Zając, który sprawował nadzór
nad nauczycielami: Wiktorią Zając, Kolano- Jetzke, Franciszką Nakoneczną,
Stefanią Stelmach, Kazimierą Moskal oraz Heleną Stefanowicz. Zajęcia lekcyjne
organizowano w 4 salach starej szkoły oraz 2 salach byłego Jugendhausu (budynek
dzisiejszej poczty). Obowiązek nauki obejmował 7 lat. Tuż po wojnie powrócono
do nauki języka polskiego, jednak dzieci milczały- bo był to dla nich zupełnie
nowy język.
Nastał czas na doktrynę komunistyczno- socjalistyczną, która miała
wrogi stosunek do religii. W 1945 roku odebrano siostrom zakonnym prawo do
prowadzenia przedszkola, a w ciągu kolejnych pięciu lat usunięto z planu lekcji
religię. Lekcje religii odbywały się wtedy w kościele (z powodu braku salki
katechetycznej) i jedynie w okresie letnim (z powodu braku ogrzewania w
kościele), a objęte jej nauką były klasy 4-7. W następnym roku przychylnie
rozpatrzono prośbę ówczesnego ks. F. Bialasa i udostępniono dla katechezy
pomieszczenia szkolne. Naukę religii w kolejnych latach prowadził sam
proboszcz, a następnie wikarzy.
W 1973 roku stan techniczny budynku nie był już zadowalający,
zaistniała więc konieczność przeprowadzenia ekspertyzy budowlanej. Uznano, że
szkoła nie nadaje się do użytku (pomimo że badanie techniczne przeprowadzono
niedługo po generalnym remoncie). Władze zaproponowały, by dzieci przeniesiono
do szkoły w Żędowicach, jednak rodzice wyrażając swój sprzeciw- zorganizowali
naukę we wsi. I tak od kwietnia 1974 roku dzieci uczyły się aż w czterech
obiektach: w dawnym Jugendhausie, u państwa Krawiec (w dwóch pomieszczeniach),
u państwa Czerwonków oraz w starej szkole, w której była biblioteka, boisko i
kancelaria.
17 marca 1974 roku na zebraniu wiejskim powołano Społeczny Komitet
Budowy Szkoły. Budowa nowej szkoły trwała od lata 1974 do sierpnia 1979 roku.
Nowej szkole nadano imię Ludwika Waryńskiego. Ogromny wkład w budowę włożyli
mieszkańcy wsi. W latach 1980-1981 wybudowano salę gimnastyczną, a wkolejnym
roku dobudowano kuchnię.
Do 1971 kierownikiem szkoły był Franciszek Baran a do grona
pedagogicznego dołączyli między innymi: Stanisław Panek, Józef Geabel, Maria
Szaton, Joanna Pietruszka- Wieszołek.
Od roku 1979 dyrektorem nowej szkoły został Franciszek Iwaniów,
który sprawował swoją funkcję do 1981 roku. Jego następczynią została pani
Joanna Wieszołek, która dyrektorem szkoły była aż do 1992 roku. Od tego roku do
czasu obecnego funkcję dyrektora szkoły sprawuje pani mgr Gabriela Gosztyła.
W 1999 roku (wraz z nową reformą oświaty) wprowadzono 6 letni
obowiązek nauki w szkole podstawowej, a następnie jego kontynuację w klasach gimnazjalnych. Urząd
miasta dał wówczas propozycję umieszczenia szkół gimnazjalnych w Zawadzkiem
oraz Żędowicach. Jednak dzięki listowi otwartemu wystosowanemu przez parafię
oraz podpisanemu przez 830 osób w wieku wyborczym, utworzono filię Gimnazjum
Żędowickiego w Kielczy.
W ten sposób powstał
Zespół Szkolno- Gimnazjalny, który formalnie zatwierdzono w 2004 roku. W tym
też roku szkoła otrzymała nowe imię: Wincentego z Kielczy oraz otrzymała
sztandar.
Szkoła oprócz działalności oświatowej prowadzi działalność
kulturalną. Jest jednym z środków kształtowania świadomości kulturalnej
regionu. Ogromnym bogactwem szkoły był założony i prowadzony przez panią Łucja
Iwaniów zespół wokalno- instrumentalny.
Zespół ten przez lata zdobywał wiele nagród i wyróżnień, między
innymi:
-wyróżnienie I stopnia w Rejonowym Przeglądzie Zespołów
Artystycznych w 1986 r.
-wyróżnienie I stopnia dla chóru a'capella w w/w przeglądzie w
1987r.
-wyróżnienie III stopnia w Wojewódzkim Przeglądzie Zespołów
Wokalno- Instrumentalnych w 1986r.
-I miejsce w Wojewódzkim Przeglądzie Szkolnych Zespołów
Artystycznych w 1995r.
-wyróżnienie I stopnia w Ekumenicznym Festiwalu „Credo On unum Deum” w Warszawie (spośród 44 zespołów z
całej Polski oraz Grodna na Białorusi)
Po przejściu na emeryturę Pani Łucji Iwaniów działalność Zespołu
zawieszono, aż do roku szkolnego 2013/2014, kiedy to podjęto działania
reaktywujące zespół muzyczny.
Szkolny Zespół Muzyczny otrzymał nazwę „Melizmat”, i został
założony „na nowo” przez panią Małgorzatę Walnik. Na dodatkowych zajęciach
muzycznych dzieci uczą się gry na wybranym instrumencie (m.in. mandolinie,
gitarze, keyboardzie, flecie i instrumentach perkusyjnych) oraz uczą się
techniki śpiewu solowego i zespołowego. Do tej pory zespół zdobył już wiele
nagród, m.in.:
-I miejsce na Festiwalu Piosenki Obcojęzycznej „Mikrofon i Ty” w
Opolu w roku 2014,
-I miejsce na Festiwalu Piosenki Polskiej „Śpiewajmy razem” w Opolu w roku 2014,
-II miejsce na w/w Festiwalu,
-wyróżnienie na Świątecznym Przeglądzie Niemieckiej Piosenki
Świątecznej w Krupskim Młynie w 2013 roku,
-III miejsce na Festiwalu Piosenki Turystycznej,
-wyróżnienie na II Gminnym Konkursie Talentów w Zawadzkiem w roku
2014,
-I miejsce w kategorii Wokal i II miejsce w kategorii Taniec w
Festiwalu Piosenki i Tańca „Kuźnia 2014” w Zawadzkiem,
-I i III miejsce na Festiwalu Piosenki Obcojęzycznej w Opolu w
roku 2015,
-wyróżnienie na III Gminnym Konkursie Talentów w Zawadzkiem w 2015
roku,
-I miejsce na Przeglądzie Kolęd i Piosenki Świątecznej „Jestem
Polakiem, kocham swój kraj” w Opolu.
Oprócz zmagań konkursowych, Zespół aktywnie udziela się również na
wszystkich imprezach szkolnych oraz występuje gościnnie na imprezach kulturalnych
w okolicy, pozytywnie promując szkołę w środowisku.
Działalność kulturalna szkoły przejawia się również zachęcaniem
społeczeństwa do kultywowania tradycji, między innymi zdobienia jajek
wielkanocnych poprzez organizowanie Międzyszkolnego Konkursu Kroszonkarskiego
„Ale jajo!”, którego inicjatorką jest pani Sylwia Olkuśnik.
Szkoła promuje zdrowy i aktywny tryb życia (SKPTTK) oraz prowadzi
działania charytatywne w ramach organizacji Caritas.
Oprócz tego prowadzonych jest wiele zajęć pozalekcyjnych, które
cieszą się ogromnym zainteresowaniem uczniów. Są to m.in.: zajęcia
fotograficzne, szachowe, plastyczno- techniczne, taneczne, sportowe.
PATRON SZKOŁY- WINCENTY Z KIELCZY
To wybitny dziejopisarz,
hagiograf i muzykolog średniowiecza, znany przede wszystkim jako autor hymnu
„Gaude Mater Polonia”.
Urodził się na przełomie XII i XIII wieku. Przydomek „z Kielczy”
można rozumieć dwojako: urodził się w Kielczy, lub była to jego miejscowość
rodowa. Po raz pierwszy spotykamy Wincentego w 1222 roku, jako kapelana dworu
biskupa krakowskiego, Iwo Odrowąza- ród Odrowążów pochodził z opolszczyzny, ze
wsi Kamień Śląski.
Pięć lat później był już kanonikiem w kapitule krakowskiej. Około
roku 1235 wstąpił do zakonu ojców dominikanów. W tym czasie otrzymał zadanie
zebrania informacji na temat męczennika, bpa Stanisława ze Szczepanowic. Wiedza
ta była potrzebna do wszczęcia jego procesu kanonizacyjnego. Pozwoliła ona
również naszemu hagiografowi napisać „Żywot mniejszy św. Stanisława”.
Uzupełnieniem tego dzieła była „Historia
św. Stanisława”, czyli oficjum brewiarzowe ku czci świętego z hymnem „Gaude
Mater Polonia”. Był on także autorem tzw. zaginionej kroniki dominikańskiej, z
której obficie czerpał Jan Długosz pisząc swoje „Roczniki, czyli kroniki
sławnego Królestwa Polskiego”.
W latach 1257- 1260 był przeorem tworzącego się klasztoru
dominikańskiego w Raciborzu. Pod koniec życia pisał „Roczniki Kapituły
Krakowskiej”. Zmarł w latach 70. XIII wieku. Nekrolog dominikanów krakowskich
zapisuje go pod datą 2. stycznia jako Vincentius de Kielcza.
Ponad dwadzieścia lat temu profesor Uniwersytetu Poznańskiego
Gerard Labuda wysunął tezę o pochodzeniu Wincentego nie z Kielc, ale z wioski
niedaleko Strzelec Opolskich- Kielczy. Powoli hipoteza ta przyjmuje się w
licznych publikacjach historycznych i komentarzach do występów chóralnych, gdy
śpiewany jest hymn „Gaude Mater Polonia”.
Kadra szkoły.
Nauczyciele uczący w
naszej szkole zapewniają wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i
opiekuńczej oraz wykonywanych zadań organizacyjnych. Rozwój zawodowy
nauczycieli związany jest z jakościowym rozwojem szkoły oraz indywidualnymi
potrzebami. Nauczyciele uczestniczą w różnorodnych formach doskonalenia
zawodowego i zdobywają kolejne stopnie awansu zawodowego. Realizują różne
projekty i programy edukacyjne, a także są inicjatorami, pomysłodawcami i
realizatorami różnych przedsięwzięć, które zdobywają duże uznanie w środowisku
lokalnym.
Baza Szkoły.
Obecnie szkoła mieści się
w jednopiętrowym budynku przy ulicy Szkolnej 1. Placówka dysponuje odpowiednią
ilością dobrze wyposażonych sal dydaktycznych (9), w tym salą komputerową. Poza
tym szkoła dysponuje biblioteką, świetlicą szkolną, gabinetem pedagoga,
gabinetem terapii oraz własnym obiektem sportowym- boiskiem wielofunkcyjnym.
Misja szkoły.
Misją naszej szkoły jest
dążenie do wszechstronnego rozwoju osobistego ucznia poprzez rozbudzanie w nim
zainteresowania otaczającą rzeczywistością, kształcenie umiejętności
samodzielnego rozwiązywania problemów, wspieranie w przygotowaniu do
uczestnictwa w życiu rodzinnym, zawodowym, kulturalnym- zgodnie z przyjętymi
zasadami:
uważamy, że człowiek jest
najwyższą wartością;
każdy członek społeczności
szkolnej ma takie sama prawe i obowiązki;
szanujemy odmienność
poglądów, opinii i religii;
dbamy o rozwój
intelektualny, psychiczny, społeczny, zdrowotny i etyczny;
popieramy wszelkie
działania oparte na zasadach partnerskich;
przygotowujemy do
samokształcenia i samowychowania;
kultywujemy tradycje kraju
i regionu.
CELE SZKOŁY
Ogólne cele szkoły zawarte
są w Statucie, znajdują również swoje odbicie w innych dokumentach, takich jak
Program Profilaktyczny i Wychowawczy szkoły oraz Zasadach Wewnątrzszkolnego
Oceniania.
Wytyczone kierunki działań jak i zadania zaplanowane do realizacji
wynikają po części z ogólnych założeń polityki oświatowej państwa i wymogów,
jakie stawia się placówkom oświatowym, po części zaś są próbą poprawy
funkcjonowania szkoły i zwiększenia atrakcyjności jej oferty edukacyjnej w
obliczu stale zmniejszającej się liczby uczniów i konkurencji w środowisku
lokalnym.
Priorytety.
Kształtowanie postaw
patriotycznych i odpowiedzialności za Ojczyznę.
Wszechstronny i harmonijny
rozwój ucznia oraz wyposażenie do w niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne
do dalszego etapu kształcenia.
Stworzenie uczniom
warunków, umożliwiających rozwijanie osobistych zainteresowań oraz poszerzanie
wiedzy.
Podejmowanie działań
wychowawczych eliminujących zagrożenia i wzmacniających właściwe zachowania
uczniów.
Kształtowanie w środowisku
lokalnym pozytywnego wizerunku placówki i zachodzących w niej procesów.
Systematyczne podnoszenie
jakości pracy szkoły i zapewnienie wysokiego standardu usług edukacyjnych.
Główne cele.
Kształtowanie postaw i
wskazywanie wartości etycznych i moralnych budujących jedność i spójność naszej
społeczności oraz poszanowanie praw ludzkich.
Rozwijanie współpracy z
rodzicami na różnych płaszczyznach działalności szkoły.
Ugruntowanie pozytywnego
obrazu szkoły w środowisku lokalnym.
Zapewnienie
wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju ucznia w przyjaznym i bezpiecznym
otoczeniu.
Zwiększenie nacisku na
zdobywanie przez uczniów kompetencji wymaganych w nowoczesnym społeczeństwie w
zgodzie z nową podstawą programową.
Doskonalenie jakości pracy
szkoły dzięki ewaluacji wewnętrznej i analizie zewnętrznych testów kompetencji
uczniów.
Zapewnienie funkcjonowania
szkoły w zgodzie z przepisami i oczekiwaniami pracowników i rodziców.
MODEL ABSOLWENTA
Szkołę tworzymy w oparciu
o nowoczesne i skomplikowane wyzwania współczesnego świata. Staramy się
wykształcić i wychować ucznia, którego cechuje:
zachowywanie się z
godnością i szacunkiem dla drugiego człowieka;
znajomość dziejów ojczystych
i szacunek dla tradycji i kultury własnego narodu i regionu, a także innych
nacji;
wysoka kultura osobista
wyrażana przez odpowiednią postawę, słowa, strój;
wyposażenie w rzetelną
wiedzę i umiejętność wykorzystywania posiadanych wiadomości do rozwiązywania
problemów;
odpowiedzialność za
drugiego człowieka, a także pozytywne nastawienie wobec innych;
dążenie do budowania więzi
między pokoleniami;
społeczna aktywność,
tolerancyjność;
znajomość zasad
obowiązujących w społeczeństwie demokratycznym;
odpowiedzialność za
podejmowane decyzje;
uczciwość, rzetelność i
bezinteresowność;
umiejętność obcowania z
przyrodą;
zdrowy styl życia;
odporność na negatywne
wpływy różnych zjawisk społecznych i środków przekazu;
umiejętność właściwego
użytkowania środków przekazu i nowinek technologicznych, z wykluczeniem
niebezpieczeństwa uzależnienia;
umiejętność pracy
zespołowej;
umiejętność planowania i
organizowania własnej pracy i nauki.
PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY
1. Dydaktyka.
Zakładane cele w zakresie
poprawy efektów kształcenia i wyników egzaminów zewnętrznych:
stałe podnoszenie poziomu
dydaktyczno- wychowawczego szkoły;
umożliwianie dostępu do
różnorodnych zajęć dodatkowych;
wzmacnianie aktywności
uczniów poprzez realizację projektów edukacyjnych;
promowanie uczniów
szczególnie uzdolnionych i przygotowywanie ich do konkursów przedmiotowych;
zapoznanie uczniów z
zasadami egzaminów;
analizowanie wyników
egzaminów zewnętrznych;
wsparcie rozwoju osobowości
ucznia w oparciu o uniwersalne wartości moralne i kulturowe, integracja
środowiska szkolnego;
przygotowanie uczniów do
podjęcia dalszego kształcenia, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w
życiu społecznym.
Wskaźnik sukcesu w
planowanym obszarze:
w zajęciach dodatkowych
uczestniczy znaczna część uczniów;
o szkole mówi się w
środowisku pozytywnie w kontekście jej działalności dydaktyczno- wychowawczej
oraz w kontekście działalności kulturalnej;
uczniowie samodzielnie
proponują i realizują różne projekty, przedsięwzięcia i inicjatywy;
szkoła organizuje wsparcie
psychhologiczno- pedagogiczne oraz zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze dla uczniów
słabszych w nauce.
Zadania do realizacji i
działania podejmowane w placówce:
monitorowanie realizacji
podstawy programowej;
dbanie o wysoki poziom
nauczania, systematyczne dokonywanie diagnoz edukacyjnych poprzez wdrażanie
planów naprawczych, planów poprawy efektywności kształcenia, umiejętne
współpracowanie z uczniami zdolnymi i posiadającymi mniejsze możliwości
edukacyjne;
przygotowywanie szkoły do
ewaluacji zewnętrznej;
dostosowywanie treści
programowych i sposobu ich realizacji do możliwości uczniów;
tworzenie w szkle miejsc, w
których możliwe będzie eksponowanie wszystkich sukcesów uczniów;
rozwijanie inicjatyw w
kierunku:
- rozbudzania i uatrakcyjniania wachlarza zajęć pozalekcyjnych,
które umożliwiałyby uczniom realizację swoich zainteresowań;
- efektywnego poszukiwania nowatorskich form i metod pracy;
- indywidualizacji procesu nauczania i wymagań względem uczniów;
- ograniczenia zjawiska niepromowania uczniów w związku z
problemami w nauce;
- zachęcanie do udziału w konkursach i zawodach oraz promocji
osiągnięć uczniów na stronie internetowej szkoły, na profilu Facebook'owym,
lokalnych mediach oraz podczas spotkań z rodzicami;
- zwiększanie zaangażowania uczniów oraz zachęcanie ich do
podejmowania własnych inicjatyw;
stworzenie warunków
sprzyjających realizacji wartościowych projektów edukacyjnych;
wspieranie nauczycieli w
konsekwentnym i odpowiedzialnym podejściu do ucznia;
budowanie skutecznego
systemu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Działalność opiekuńczo-
wychowawcza szkoły.
Zakładane cele w zakresie
realizacji zadań opiekuńczo- wychowawczych szkoły:
udzielanie wsparcia w
rozwiązywaniu problemów uczniów;
propagowanie zdrowego stylu
życia i działań proekologicznych;
przygotowywanie uczniów do
świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;
eliminowanie przejawów
agresji, przemocy i demoralizacji;
poprawa realizacji
obowiązku szkolnego;
pogłębianie współpracy z
rodzicami;
Wskaźniki sukcesu w
planowanym obszarze:
uczniowie i rodzice
korzystają ze wsparcia szkoły w rozwiązywaniu problemów;
w szkole realizowane są
inicjatywy promujące zdrowy tryb życia;
uczniowie potrafią
zaplanować i wybrać odpowiedni dla siebie kierunek dalszego kształcenia;
uczniowie aktywnie
uczestniczą w działaniach Samorządu Uczniowskiego;
uczniowie i rodzice postrzegają
szkołę i jej otoczenie jako miejsce bezpieczne i sprzyjające nauce;
Zadania do realizacji i
działania podejmowane w placówce:
ewaluacja Programu
Profilaktycznego i Programu Wychowawczego szkoły;
diagnoza sytuacji
wychowawczej uczniów;
organizacja wycieczek,
wyjazdów, półkolonii letnich o charakterze edukacyjno- rekreacyjno- sportowym;
angażowanie uczniów w
akcje, projekty i konkursy o tematyce proekologicznej i przyrodniczej;
prowadzenie zajęć
związanych z doradztwem zawodowym;
zwiększanie wpływu
Samorządu Uczniowskiego na życie szkoły, zachęcanie uczniów do udziału w
akcjach charytatywnych i projektach edukacyjnych;
zapewnianie uczniom
ciekawej oferty kulturalnej;
regularny monitoring
wypełniania obowiązku szkolnego.
Baza szkoły.
Cele działań:
zapewnianie uczniom
przyjaznych i korzystnych warunków podczas ich pobytu w szkole;
zapewnianie bezpieczeństwa
i komfortu pracy kadrze pedagogicznej i pracownikom niepedagogicznym;
doskonalenie bazy i
wyposażenia szkoły;
utrzymywanie budynku w odpowiednim
stanie technicznym;
dbanie o estetykę obiektu i
jego otoczenia.
Wskaźniki sukcesu w
obszarze:
budynek szkolny zapewnia
przebywającym w nim osobom bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
szkoła wyposażona jest w
odpowiedni sprzęt i księgozbiór, zgodny z potrzebami uczniów i nauczycieli.
Zadania do realizacji i
działania podejmowane w placówce:
wymiana drzwi na korytarzu
na I piętrze;
remont elewacji budynku;
przeprowadzenie remontu biblioteki
oraz przekształcenie jej w szkolne centrum informacji;
remont sali gimnastycznej;
racjonalne gospodarowanie
zasobami finansowymi oraz poszukiwanie dodatkowych źródeł finansowania;
założenie Stowarzyszenia
wspierającego cele szkoły;
systematyczne uzupełnianie
wyposażenia pracowni w pomoce dydaktyczne;
systematyczne powiększanie
księgozbioru biblioteki szkolnej.
Organizacja i zarządzanie
szkołą.
Cele działań:
stabilny i systematyczny
rozwój szkoły, budowany na gruncie współpracy całego środowiska szkolnego;
uaktualnianie prawa
wewnątrzszkolnego pod kątem zgodności z obowiązującym systemem prawnym;
budowanie zintegrowanego
wokół celów szkoły, kompetentnego, otwartego na współpracę i potrzeby własnego
doskonalenia się grona pedagogicznego;
kształtowanie przyjaznej,
życzliwej atmosfery w pracy;
usprawnianie komunikacji z
rodzicami.
Wskaźniki sukcesu w
obszarze:
szkoła prowadzi
dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami;
Rada Rodziców i Samorząd
Uczniowski współpracują w Radą Pedagogiczną w celu tworzenia i aktualizacji
dokumentacji szkolnej;
ewaluacja wewnętrzna
prowadzona jest z udziałem zespołów nauczycieli;
wewnętrzne przepisy znane
są uczniom, nauczycielom i rodzicom;
funkcjonuje sprawny
przepływ informacji na linii szkoła-
rodzice;
propozycje rodziców i
uczniów są uwzględniane w planowaniu działań placówki.
Zadania do realizacji i
działania podejmowane w placówce:
monitorowanie zgodności
prawa wewnątrzszkolnego z aktualnymi przepisami prawa oświatowego;
monitorowanie spójności
dokumentów szkolnych;
tworzenie zespołów
zadaniowych pracujących nad rozwiązywaniem problemów oraz aktualizacją
dokumentacji szkolnej;
zapewnianie dostępu ro
aktualnych informacji dla rodziców;
włączenie rodziców do
procesu decyzyjnego;
dbanie o dobrą i
systematyczną współpracę z organem prowadzącym i organem sprawującym nadzór
pedagogiczny;
motywowanie i wspieranie
nauczycieli do nieustannego rozwoju i doskonalenia zawodowego;
zadbanie o odpowiednią
organizację zajęć pozalekcyjnych oraz pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
która umożliwi udział wszystkim osobom zainteresowanym;
usprawnianie pracy i
organizacji Samorządu Uczniowskiego.
5. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
Współpraca ze środowiskiem
lokalnym:
Cele działań:
skuteczne realizowanie
przez szkołę zadań statutowych na rzecz rozwoju własnego i środowiska
kształtowanie pozytywnego
wizerunku szkoły; szkoła jako centrum i impuls do rozwoju środowiska.
Zadania do realizacji:
aktywna i systematyczna
współpraca z instytucjami zewnętrznymi na rzecz prawidłowego i bezpiecznego
rozwoju dzieci;
zwracanie szczególnej uwagi
na sprawy profilaktyki, promocji zdrowia
i bezpiecznych zachowań;
współpracowanie z
rodzicami;
podejmowanie działań mających na celu współpracę ze środowiskami
związanymi z patronem szkoły w celu
realizacji wspólnych inicjatyw dydaktyczno- wychowawczych.
MONITORING REALIZACJI PLANU
DZIAŁAŃ
Wnioski z nadzoru i obserwacji
oraz ewaluacja przeprowadzana w wybranych obszarach, służyć będą jako baza do
modyfikowania przebiegu procesów zachodzących w szkole oraz ich planowania w
przyszłości.
Ogólne zasady monitorowania realizacji działań:
okresowa kontrola
dokumentacji szkolnej;
obserwacja zajęć
prowadzonych przez nauczycieli;
kontrola realizacji
podstawy programowej;
przekazywanie sprawozdań z
działalności opiekuńczo- wychowawczej;
analiza wniosków Rady
Pedagogicznej i stan ich realizacji.
Uwagi końcowe:
Dokument podlegać będzie systematycznej ewaluacji; możliwe jest
nanoszenie w nim zmian po ich wcześniejszym uzgodnieniu ze środowiskiem
szkolnym.
Uszczegółowienie planu działań na dany rok szkolny będzie
znajdowało odzwierciedlenie przede wszystkim w: corocznym planie pracy szkoły,
szkolnym programie profilaktyki oraz programie wychowawczym, budżecie szkoły.
Koncepcję rozwoju szkoły na lata 2013-2018 przyjęła Rada
Pedagogiczna dnia 16.09.2013r. po wcześniejszym pozytywnym zaopiniowaniu przez
Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.